Звяжіться з нами

044 209 23 52 067 233 50 58

Звяжіться з нами

044 209 23 52
067 233 50 58

Статті

Новели та реалії нового Митного кодексу

Приймаючи та вводячи в дію з 01 червня 2012 р. Митний кодекс (далі – МК), представники влади декларували позитивність кодексу, подальше спрощення та прискорення митних процедур. Чи так це насправді, спробуємо розібратися.

 ______________________________________________________

 

МК об'єднав у собі велику кількість законодавчих та підзаконних нормативних актів. Це, з одного боку, добре, але з іншого – він став більшим майже на 200 статей порівняно зі старим кодексом (у старій редакції було трохи більше 400 статей, з урахуванням змін). Для порівняння, Митний кодекс Європейського Співтовариства охоплює практично ту ж тематику, але вміщує її в 188 статтях (не рахуючи регламентів), а Митний кодекс Митного союзу – включає 372 статті, що явно менше нашого «рідного» Митного кодексу. Добре це чи погано - судити нашим суб'єктам зовнішньоекономічної діяльності, але думаю питання риторичне.

 Відтепер, скаржитися на різноманітні новели від Державної митної служби вже не доведеться, оскільки всі повноваження щодо видання наказів нормативного характеру передано Міністерству фінансів України. Наразі цей шановний орган затверджує порядки, правила, положення та форми різних документів. Добре це чи погано, покаже час. Сподіватимемося, що чиновники Мінфіну йтимуть у ногу з часом і дотримуватимуться рівності інтересів сторін, а не лише «дивитися» як «невимушено» накопичується державний бюджет.

 Серед явно прогресивних і позитивних моментів я виділив би право суб'єкта ЗЕД здійснювати митне оформлення товарів на будь-якому митному посту, а не так як було раніше (тільки за місцем реєстрації). Це реально має оптимізувати процедуру доставки товару, знизити контрольний тиск на суб'єкт ЗЕД, який був прив'язаний лише до конкретної регіональної митниці. Окрім цього, суб'єкт ЗЕД зможе обрати той митний пост, у якому оформлення вантажів буде простіше, оперативніше та економічно вигідним («у хорошому сенсі цього слова»).

 Ще однією позитивною новелою я назвав би скорочення термінів митного оформлення, а також попереднє декларування товару. Адже це допомагає прискорити процес подання декларацій та уникнути помилок під час її заповнення. Єдине, про що треба сказати, так це про невиправдане відкладення впровадження в цілому автоматизованої системи. Якби ця система працювала в усіх органах за принципом єдиного вікна, погодьтеся, що це реально спростило б роботу як митних органів, так і суб'єктів ЗЕД.

 Важливо, що митна брокерська діяльність виключена із видів діяльності, здійснення яких митними органами надаються дозволу. Також митні органи позбавили права проведення судових експертиз.

 Ноу-хау від законодавців – це запровадження інституту уповноваженого економічного оператора (УЕО). Маючи такий статус особа безперешкодно зможе здійснювати тимчасове зберігання товарів на своєму складі та випуск товару зі свого складу без пред'явлення його митному органу, матиме можливість зняти митне забезпечення без дозволу митниці та здійснювати митний контроль у першочерговому порядку. Отримати такий статус можуть не всі, а лише ті, хто протягом трьох років є суб'єктами ЗЕД, мають відповідну систему обліку товарів та не мають боргів та порушень. Ні для кого не секрет, що отримати такий статус явно не просто, тому що передують ряд «ретельних» перевірок, пройти які не кожен зможе. Не хотілося б констатувати факт того, що набуття такого статусу буде черговою корупційною схемою для отримання неконтрольованого прибутку для чиновницького апарату. Крім того, враховуючи «дефіцит» УЕО, є підстави вважати, що незабаром можуть бути створені умови для монополізації імпорту до рук обраних.

 Позитивним моментом нового ТК є розширення прав декларанта. Сьогодні декларант самостійно визначає митну вартість товару, маючи можливість отримати письмову консультацію митного органу, а також письмові обґрунтування невизнання митної вартості товару. У цьому чітко визначено перелік документів, які митниця вправі вимагати визначення митної вартості (стаття 53 ТК). Загалом це позитивні норми, однак, важливим є не їхнє декларування, а їхнє дотримання. Ось це ми ще не можемо побороти, оскільки на це потрібна воля можновладців. А зробити це дуже просто – запровадити реальну відповідальність дисциплінарного та матеріального характеру для кожної винної особи, яка завдала шкоди суб'єкту ЗЕД.

 Судити про конкретні результати роботи Митного кодексу можна буде ближче до кінця року, коли і суб'єкти ЗЕД і митні органи, як то кажуть, «притруться» до нових правил і виконуватимуть волю закону, а не керівника вище. Багато тепер залежатиме і від Мінфіну, який фактично взяв на себе функцію нормативного регулятора митних відносин. Результати такої роботи вже помітні. Так, наприклад, з 01 жовтня набув чинності новий порядок заповнення вантажної митної декларації.

 Таким чином, з 01 жовтня неможливе митне оформлення всіх ТД, заповнених відповідно до вимог наказу Держмитслужби від 9 липня 1997 року №307.

 Хочеться вірити, що нормативні акти, які видають центральні органи виконавчої влади, не зможуть затьмарити і так невеликі позитивні новели Митного кодексу України.

 

АО «Адвокатська фірма «ADVICE»

Адвокат Кулаков Віталій

 

НЕОРДИНАРНІ РІШЕННЯ НОВОЇ ВЛАДИ

АО «Адвокатська фірма «ADVICE»

Адвокат Кулаков Віталій

  Початок другого кварталу в Україні ознаменувався тим, що набули чинності низка новаторських положень влади, дія яких позначиться практично на кожному українці. Йдеться про Закон України «Про запобігання фінансовій катастрофі та створення умов для подальшого економічного зростання України».

_________________________________________________________________________________________

 Так, у країні вводиться новий старий обов'язковий пенсійний збір за операціями, пов'язаними з купівлею валюти, як у готівковій, так і безготівковій формі. Примітно, що на цьому етапі ставка такого збору становить 0,5% від об'єкта оподаткування. Нагадаємо, що попереднє керівництво Міндоходів та зборів України у 2013 році також пропонувало запровадити подібний збір за ставкою 1%, проте тоді уряд не підтримав такої ініціативи.

 Організацію та контроль за сплатою пенсійного збору покладено на Національний банк України. Крім цього, комерційні банки зобов'язані не пізніше 20 числа кожного місяця подавати відповідні звіти про нарахування відповідних платежів до органів Пенсійного фонду України.

  Цим же законом збережено ставки податку на прибуток та податку на додану вартість на рівні 18% та 20% відповідно, підвищено акцизи на імпортні автомобілі та паливо – для низькоякісного палива (євро – 2,3) – 128 євро, для високоякісного (євро – 4,5) – 98 євро).

 «Податкового удару» було завдано і власникам нерухомості, які мають сплачувати податок на нерухомість виходячи із загальної площі нерухомого майна. Нагадаємо, що раніше податок розраховувався із розрахунку виключно житлової площі квартир, будинків.

  Наскільки такі неординарні дії будуть ефективними покаже час, ну а поки доведеться, як кажуть, «стискати пояс».

 

КУРС НА ОНОВЛЕННЯ: світло і темрява

Крихітка-син до батька прийшов і запитав малюка:

Що таке добре? І Що таке погано?

 

Схоже на те, що Програма реформування країни готувалася Урядом у стислий термін, оскільки частина її положень не узгоджувалась з профільними міністерствами, експертами і, де-факто, є-протоколом намірів Уряду. Тим не менш, варто визнати - окремі тези є логічними і заслуговують на схвалення: зменшення кількості контролюючих органів, зниження розміру єдиного соціального внеску до 15%, мораторій на проведення перевірок малого та середнього бізнесу, скорочення державних структур та їх апарату, посилення відповідальності за виплату заробітної плати у конвертах тощо.

 Про переваги, однак, говорити легко і приємно, але хто скаже про недоліки?

Реформуємо все, окрім самого себе? Логічно, якщо вважати себе непогрішним праведником. А тим часом народна мудрість цілком точно вказує на частину тіла риби, яка починає псуватися першою. Тому починати потрібно зі створення системи управління, яка працюватиме як годинниковий механізм за будь-якої влади, з високим рівнем професійного менеджменту, прозоро та підконтрольно.

Одним із перших кроків оздоровлення економіки має стати всебічне сприяння експорту, якщо ми втратили частину ринку північного сусіда. Зламати всі бар'єри, зведені не без допомоги тих, «хто дорівнює більше», створити режим найбільшого сприяння експортерам середньої руки, сприяти бізнесу у налагодженні нових партнерських відносин, виробництву товарів та послуг відповідно до норм та законів європейського ринку і не тільки. Валютний колапс сам собою не пройде і економіка не відновиться, якщо не зробити Україну новим «китайським дивом». Надія на іноземні інвестиції буде обґрунтована лише тоді, коли підприємцям розв'яжуть руки.

У програмі дуже скромне місце займає «децентралізація». Проста передача автошляхів, шкіл, лікарень, дошкільних закладів тощо на баланс сільрад не вирішить проблем безгосподарності навіть у разі передачі частини податків до місцевого бюджету разом із відповідальністю. Те саме завдання: як зробити ефективний і підконтрольний менеджмент на місцях, за рахунок чого збільшити розміри цього бюджету і як їм потім розпорядитися на користь населення? Очевидно, децентралізація обов'язково має поєднуватися з адміністративно-територіальною реформою.

Маючи намір скоротити кількість податків з 22 до 9, Уряд має намір ввести в дію нові збори, збільшити розмір існуючих тощо. Безумовно, бухгалтери зітхнуть з полегшенням, якщо замість 22 звітів їм доведеться складати лише 9, але якщо консолідована цифра зборів і податків зменшиться несуттєво, то яка ж це реформа та допомога бізнесу?

Держава бажає встановити тотальний контроль над витратами всіх платників податків. Українці, прозвітуйте до 01 жовтня 2015 р. про зароблені суми, у тому числі й у незаконний спосіб. Так, поки що без пояснення походження активів. Це вважатиметься «нульовою» декларацією, стартом у нових відносинах «громадянин-держава». Все б добре, якщо йдемо до Європи, але бентежить «забудькуватість» про юр. осіб, що зареєстровані за морями-океанами, в офшорних юрисдикціях, де їхні основні активи вже давно й утримуються. Таким чином це не для олігархії, а для нас з вами.

На цьому новації Уряду у прагненні поповнити бюджет не вичерпано. Після вищезгаданої реєстрації майна нам доведеться щорічно звітувати про свої доходи-витрати (нагадаємо, поки ця норма відсутня). Якщо витрати людини перевищать її доходи, то із цієї різниці необхідно буде заплатити 30% державі. Скажімо, заробили Ви $100,0 у травні по курсу 8.00, а у грудні обміняли за поточним курсом 16.00. Пасивний дохід становив 100%, а податок, відповідно, 240 грн. Справедливо, особливо з огляду на те, що купівельна спроможність на той час навряд чи піднялася?

Планується запровадити механізм, за якого всі покупки, які перевищуватимуть 10 мінімальних зарплат, мають бути задекларовані. Покупець надасть паспорт та ідентифікаційний код, а підприємство-продавець повідомить про продаж товару до податкового органу. Надалі після подання платником податків щорічної декларації буде здійснено зіставлення доходів та витрат.

Наскільки ця норма буде ефективною, чи відкриє перспективи для чорного ринку за готівку - покаже час, але практика показує, що будь-яка «хитрість» держави наштовхується на вигадливість народу. Важко уявити, що органам вистачить сил перевірити всіх, а якщо так, то податкова змушена буде застосувати метод вибірковості, а це знову корупція.

Непогано пам'ятати історію експериментів над народом. 

Навіщо замахуватися на великі форми, якщо корупція виходить із кабінетів? Зубожливий народ, який дивним чином тягне на собі ще й тягар війни, очікує від влади дій на власному прикладі. Почніть із себе!

 

АТ «Адвокатська фірма «ADVICE»

Керуючий партнер, адвокат Кулаков Віталій

 

ЛЮСТРАЦІЯ ТА ОНОВЛЕННЯ ПРАВОВОЇ СИСТЕМИ

АТ «Адвокатська фірма «ADVICE»

 

Адвокат Кулаков Віталій

 

Сьогодні багато політиків, експертів та простих людей часто говорять про люстрацію, про зміни, яких потребує правова система. Однак, перші кроки у цьому напрямку не можна назвати ефективними. Нагадаємо, що було змінено керівників в органах прокуратури, міліції, проведено вибори керівництва всіх судів.

 Але практично в усіх органах правової системи залишилися працювати ті ж кадри, керівництво судових інстанцій практично не змінилося, а в систему прийшло багато представників попередньої «помаранчевої» влади. Невже це люстрація?

 Мушу зауважити, що це не має нічого спільного з люстрацією. lustratio – очищення. Іншими словами, люстрація повинна проводитися не через зміну одних співробітників на інших, а через звільнення всіх, які себе скомпрометували, без будь-яких компромісів.

 Хто б що не казав про люстрацію, які законопроекти не пропонував би, все має бути сконцентровано навколо ідеї – повне очищення чиновницького апарату шляхом звільнення «старої команди» та прихід нових досвідчених людей, які не розпещені ідеєю «збагачення та наживи». Я не хочу образити нікого з людей, які чесно працювали в державних органах, але вони мають зрозуміти, що якщо очищення, то повне, без компромісів та умов. Це звучить жорстко, але ми повинні це зробити, оскільки переробляти завжди важче і дорожче, ніж будувати заново.

Звичайно я розумію, що за кілька днів це зробити неможливо, оскільки процес оновлення пов'язаний не лише з кадровим потенціалом, а й із законотворчою роботою. Але з іншого боку процес оновлення правової системи не є чимось новим і незвичайним і достатньо вивчити досвід інших країн, щоб ухвалити вольові рішення та виконати волю народу – перезавантажити владу та її ставлення до своїх громадян. Наприклад, не треба далеко ходити, а варто подивитися на сусідню Грузію, яка була «поглинена» корупцією та злочинністю, на країну, у зміну якої ніхто не вірив. Звісно, Грузія, порівняно з Україною, має свої особливості і в політичному, і в економічному відношенні, проте основну ідею люстрації в Грузії варто взяти за основу.

 Наприклад, у Грузії було звільнено практично всіх співробітників правоохоронних органів, особливо керівної ланки. На роботу до органів приймали досвідчених людей віком від 20 до 35 років, які мали бажання працювати та створювати нову правоохоронну систему. При цьому, дані співробітники отримали достатній мотиваційний пакет у вигляді соціального та матеріального забезпечення. Діяльність правоохоронної системи зробили прозорою, відкритою та доступною.

 У Грузії було суттєво реформовано Державтоінспекцію, яка перетворилася на службу патрулів. Така патрульна служба виконує функції дорожньої поліції, а також вмить реагує на звернення громадян до служби екстреної допомоги, що допомагає громадянам відчувати захист. При цьому, автомобіль такої патрульної служби обладнаний спеціальними технічними засобами, які повинні бути завжди у справному стані. Якщо на маршрут виїхав автомобіль із несправностями співробітники екіпажу разом із відповідальними особами підлягають звільненню.

 Згадайте, якщо хтось порушує громадський порядок у нас на вулиці, хуліганить тощо, чи завжди поруч даішник, що стоїть чи проїжджає, проявить ініціативу і захистить права людини? Питання риторичне, адже закон «Про міліцію» один для всіх працівників міліції – і для дільничних, і для слідчих, і для даішників…

 На особливу увагу заслуговує процес реформування органів прокуратури. У нас усі звикли, що прокуратура здійснює нагляд за дотриманням законів усіма органами, підприємствами, установами, людьми тощо. Іншими словами, нинішня прокуратура є якимось спостерігачем за всіма процесами, що відбуваються в країні. Як не прикро, але таке спостереження чи нагляд не завжди здійснювалося на користь держави та громадян України, а скоріше використовувалося як метод впливу на людей з метою досягнення поставлених цілей. Тільки тому варто повністю розформувати органи прокуратури та створити на її базі новий формат прокуратури, яка виконуватиме властиву їй функцію підтримки звинувачення в суді. При цьому можна за прокуратурою залишити нагляд за дотриманням норм процесуального законодавства під час розслідування кримінальних правопорушень.

 Реформуванню судової системи слід приділити особливу увагу. На жаль, але більшість представників цих органів дуже схильна до корупції та зміна керівників судів жодним чином не змінить ситуацію. Вважаю, що левова частка представників цієї професії мають поступитися місцем молодим колегам, які мають бажання працювати, мають відповідну освіту та моральне право вершити правосуддя. Потрібно визнати, що довіра людей до судової влади практично дорівнює нулю і її потрібно дуже швидко відновлювати.

 Підсумовуючи, слід зазначити про ще одне важливе в люстрації – це запровадження жорстких заходів покарання тим, хто на новій посаді наважиться повернутися до старих схем роботи, захисту власних інтересів, ігнорування простих людей, корупції, кумівства і приховування. Впевнений, що для чиновників, які вчинили подібні діяння, має бути найсуворіше покарання з позбавленням права претендувати на соціальне та матеріальне пенсійне забезпечення. Крім цього, потрібно заборонити дітям та онукам такого корупціонера у майбутньому обіймати посади в органах державної влади.

Якщо нам дійсно вдасться реально оновити правову систему, привести її у відповідність до міжнародних стандартів, якщо нам вдасться звести до мінімуму рівень корупції, ми вже станемо європейцями і нам легше буде реформувати будь-яку галузь. Впевнений, що для досягнення цієї мети потрібна лише воля та жорстка бездоганна позиція керівників усіх рівнів, а не підписання різних угод з іншими країнами та спілками.

 

Хто може підписувати податкові накладні?

 

 

 

 

 

     В даний час дуже часто порушуються питання, пов'язані з податком на додану вартість. Одних цікавить порядок відшкодування ПДВ, інших порядок проведення зустрічних перевірок, коригування декларацій тощо. У цій статті йтиметься про те, хто ж може підписувати податкову накладну, щоб у подальшому податковий орган не вказав на порушення закону.

      Отже, усі платники ПДВ знають, що однією з підстав для формування податкового кредиту є наявність податкової накладної, яка має відповідати законодавчим вимогам. Основні вимоги до цього первинного фінансового документа затверджено Наказом Міністерства доходів та зборів України № 10 від 14.01.2014 р., яким змінено форму податкової накладної та порядок її оформлення.

      У пункті 18 вищезазначеного Наказу визначено, що всі екземпляри податкової накладної мають бути підписані уповноваженою особою. Окрім цього, норма ст. 201 Податкового кодексу України зазначає, що платник ПДВ зобов'язаний надати покупцю підписану уповноваженою особою та скріплену печаткою податкову накладну.

     Хто ж відноситься до такої уповноваженої особи? Звісно, що це керівник підприємства чи головний бухгалтер, які виконують цю функцію відповідно до нормативних документів та внутрішніх положень компанії. Але як бути, якщо йдеться про маленькі компанії та фізичних осіб-підприємців, які користуються послугами бухгалтерського аутсорсингу? Іншими словами, чи можуть підписувати документи особи, які не належать до керівного складу компанії?

      На практиці подібні питання, а також питання організаційного плану вирішувалися шляхом видачі та нотаріального посвідчення довіреності уповноваженій особі, яка діяла від імені довірителя. У деяких випадках такий спосіб вирішення питання мав успіх, а в деяких податкові органи мали претензії до підприємців.

      Крапку в цьому питанні поставило Міністерство доходів та зборів України, яке на своєму сайті розмістило лист № 2259/н/99-99-17-02-02-14 від 11.04.2014 р. У цьому документі йдеться про те, що фізична особа, яка має нотаріально засвідчену довіреність на представлення інтересів платника податків в органах податкової служби та здійснення певних правочинів, є уповноваженою особою фізичної особи-підприємця і може підписувати податкові накладні.

      Це роз'яснення фактично дало можливість підприємцям без вагань оптимізувати свою діяльність шляхом залучення до співробітництва компаній, які здійснюють бухгалтерське обслуговування у формі аутсорсингу. Відтепер аутсорсери зможуть повною мірою виконувати свої функції з надання послуг підприємцям, підписуючи ті чи інші документи фінансово-бухгалтерського характеру. Головне, щоб у виданій та нотаріально засвідченій довіреності були чітко передбачені повноваження особи на вчинення тих чи інших дій від імені та на користь підприємця, як її уповноваженої особи.

  

Керуючий партнер

 

Адвокат Кулаков Віталій

АТ «Адвокатська фірма «ADVICE»

 

Останні відео

Звяжіться з нами

044 209 23 52

© «ADVICE» , 2022
01014, м. Київ, ул. Бастіонна, 14А, оф.43
Тел.: (044) 209 23 52, (067) 233 50 58
E-mail: partner@advice.in.ua

Звяжіться з нами

044 209 23 52

© «ADVICE» , 2022
01014, м. Київ, вул. Бастіонна, 14А, оф.43
Тел.: (044) 209 23 52, (067) 233 50 58
E-mail: partner@advice.in.ua