Ні для кого не секрет, що основою існування будь-якої держави є міцна економіка, яка істотно залежить від стану бізнесу. Іншими словами бізнес – це «священна корова», як одного разу сказав Генеральний прокурор України Юрій Луценко. Нагадаю, що чинна влада обіцяла захищати бізнес від так званого тиску з боку правоохоронних органів та припиняти будь-які методи «придушити» бізнес.
Перші кроки у цьому напрямку вже є. Останнім часом Генеральний прокурор України публічно виступав із вимогами заборонити проведення обшуків у форматі «маски-шоу», негативно ставився до вилучення комп'ютерної техніки та коштів. Надалі Генеральний прокурор України навіть підписав низку наказів та розпоряджень, які мали попередити зловживання з боку слідства під час проведення слідчих дій і до певної міри захистити бізнес. На жаль, це поки що не допомогло, зловживання продовжуються, оскільки звичні методи роботи правоохоронців не так просто викорінити.
І ось перший реальний крок – уряд виступив з ініціативою внести зміни до низки законодавчих актів, які мають захищати бізнес. Отже, на цьому етапі пропонується:
1. Заборонити вилучення оригіналів документів і серверів під час обшуків, крім окремих випадків, передбачених законом (коли ці оригінали є знаряддям злочину). Це має викорінити практику, коли підприємство роками не може повернути вилучену техніку, документи.
Відмінна пропозиція, однак обов'язково потрібно передбачити відповідальність за порушення такої заборони.
2. Дозволити доступ адвоката на будь-якій стадії проведення обшуку.
Однозначно позитивна подія. Сама присутність професійного адвоката вже стане на заваді будь-яким зловживанням. Важливо зазначити, що законом пропонується внести норму, яка передбачає можливість визнання доказів, одержаних у ході такого обшуку (без адвоката), неприпустимими. Нагадаю, що на сьогоднішній день, якщо обшук уже розпочався, доступ адвоката до місця проведення обшуку дуже складний.
3. Ввести звуко- та відеофіксацію проведення обшуків та інших слідчих дій. Це має ліквідувати практику формального розгляду судом клопотань слідчих органів.
Маю визнати, що не всі судді формально розглядають клопотання та йдуть на поводу у керівників слідчих та прокурорських органів. За це їм дякую. Проте, кількість клопотань, що подаються органами досудового розслідування та обмеження термінів їх розгляду настільки велика, що рано чи пізно це призведе до формалізму, нівелюючи цим інститут слідчого судді. У разі введення обов'язкової фіксації, час на розгляд слідчим суддею всіх клопотань ще збільшиться, тому потрібно буде або збільшувати час на розгляд клопотань, або збільшувати кількість суддів, або ліквідувати практику «завалення» слідчих суддів клопотаннями. На мою думку, останній варіант найприйнятніший (якщо переглянути статистику кількості поданих клопотань, складається враження, що у нас найбільша злочинна країна у світі).
Окрім того, Міністр юстиції України виступив з ініціативою припинити практику повторного відкриття кримінальних проваджень. Це також позитивний момент, оскільки в деяких випадках кримінальні провадження розслідуються кількома управліннями не лише в одній структурі, а й у кількох (прокуратура, податкова міліція, національна поліція, СБУ тощо).
Якщо ж говорити про зворотню сторону медалі, то в законопроекті не сказано НІЧОГО про відповідальність посадових осіб за порушення тих чи інших правил, зазначених у ньому.
Залишається запастися терпінням і вірою, що бізнес таки зможе отримати довгоочікуваний захист і справді стане «священною коровою», якою будуть дорожити, а не «доїти».
АТ «Адвокатська фірма «ADVICE»
Керуючий партнер, адвокат Кулаков Віталій
Звяжіться з нами
044 209 23 52