АТ «Адвокатська фірма «ADVICE»
Адвокат Кулаков Віталій
Ми вже давно звикли, що Податковий кодекс України систематично доповнюється новими нормами, які тією чи іншою мірою змінюють правила гри для платника податків. Не винятком стала і нинішня влада, яка ухвалила на засіданні Верховної Ради України Закон України від 27.03.2014 р. № 1166 «Про запобігання фінансовій катастрофі та створення передумов для економічного розвитку України», Закон України від 10.04.2014 р. № 1200 «Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких інших законодавчих актів України щодо ліквідації окремих неузгодженостей норм законодавства».
У цій статті ми не аналізуватимемо повністю всі законодавчі зміни, а зупинимося лише на нововведеннях, які цікавлять кожного громадянина та пов'язані з податком на доходи фізичних осіб.
Відразу варто зазначити, що зміни, про які йтиметься у статті, набирають чинності з 1 липня 2014 року, крім норм щодо оподаткування дивідендів, які діятимуть з 1 січня 2015 року.
Внесено зміни до ст.ст. 164, 165 Податкового кодексу України, які встановлюють перелік доходів, які включаються та не включаються до загального місячного (річного) оподатковуваного доходу платника податку. Так, відповідно до прийнятих змін, до загального місячного (річного) оподатковуваного доходу платника податку не включається:
- дохід у вигляді процентів у сумі, що не перевищує на рік сімнадцять прожиткових мінімумів для працездатної особи (станом на 1 січня звітного податкового року);
- суми пенсій у розмірі, що не перевищує десять тисяч гривень на місяць.
При цьому, до загального місячного (річного) оподатковуваного доходу платника податку включається:
- дохід у вигляді відсотків на поточні банківські вклади, за якими на користь фізичних осіб здійснюються виплати заробітної плати;
- частина перевищення суми пенсій понад десять тисяч гривень на місяць.
Крім цього, внесено зміни до ст. 167 Податкового кодексу України, а саме підпункт 167.1 доповнено новою нормою – «оподаткування відсотків, дивідендів, роялті та інвестиційного прибутку, нарахованих (виплачених) на користь фізичних осіб протягом місяця, здійснюється податковим агентом під час кожного нарахування (виплати) із застосуванням ставки15 %, що виключає обов'язки одержувача таких доходів здійснювати річний перерахунок за сукупністю ставок».
Однак, наприклад, згідно з п. 167.2 Податкового кодексу України, ставка податку становить 5 % бази оподаткування щодо доходу, нарахованого як відсоток на поточний чи депозитний банківський рахунок; дохід у вигляді дивідендів; відсоток на вклад (депозит) члена кредитної спілки у кредитній організації та ін.
Враховуючи таку ситуацію, можна стверджувати, що ставка податку 15% не застосовується до доходів, визначених у пунктах 167.2 статті 167 Податкового кодексу України.
Відповідно до змін, внесених до ст. 167.5 Податкового кодексу України, при перерахунку загального річного оподатковуваного доходу для бази оподаткування доходів у вигляді процентів, дивідендів, роялті та інвестиційного прибутку застосовуються такі ставки:
- 15% - якщо база оподаткування звітного податкового року не перевищує 204 прожиткові мінімуми;
- 20% - якщо база оподаткування звітного податкового року перевищує 204 прожиткові мінімуми, але не перевищує 396 прожиткових мінімумів;
- 25% - якщо база оподаткування звітного податкового року перевищує 396 прожиткових мінімумів.
При цьому, внесено зміни до п. 176.1 Податкового кодексу України, згідно з якими платник податків додатково зобов'язаний:
- подати податкову декларацію за результатами податкового (звітного) року, якщо протягом такого податкового (звітного) року оподатковувані доходи нараховувалися (виплачувались, надавалися) у формі відсотків, (сума яких перевищує на рік 17 прожиткових мінімумів, встановлених законом на 1 січня звітного року) ), дивідендів, роялті, інвестиційного прибутку та здійснити річний перерахунок податку.
Нарахований за результатами річного перерахунку податок зменшується у сумі податку, фактично утриманого та сплаченого податковими агентами протягом звітного податкового року за ставкою 15%. Позитивна різниця податку за результатами річного перерахунку включається платником податку до річної податкової декларації.
Незрозумілим залишається одне, що робити з податком, який також було сплачено, але за іншою ставкою, ніж 15%, наприклад, за ставкою 5% (згідно з п. 167.2)? Чи враховуватиметься він за аналогією і враховуватиметься при перерахунку? Дуже хочеться вірити, що це технічний недогляд законодавця, який незабаром буде усунено.
Важливо відзначити, що внесені зміни досить часто суперечать існуючим нормам Податкового кодексу України, що лише ускладнює його розуміння простими громадянами.
Насамкінець хочу зазначити, що законодавець, незалежно від забарвлення влади, свідомо продовжує порушувати закон, запроваджуючи нові ставки податку в поточному році (нагадаємо, що згідно із законодавством України зміни ставок податку можуть запроваджуватися лише з наступного року). Можливо це вимушений захід, але виправданий він чи ні можна буде сказати пізніше. Зараз очевидно, що багато з введених чи змінених норм у певному сенсі суперечать один одному, що може призвести до подвійного тлумачення та правозастосування. Іншими словами, спрощення оподаткування ще не відчувається, а так хочеться, щоб правила гри між платником податків та державою були простими, зрозумілими та об'єктивними.
АТ «Адвокатська фірма «ADVICE»
Керуючий партнер, адвокат Кулаков Віталій
Ще зовсім недавно Верховна Рада України ухвалила зміни до Податкового кодексу України, які стосувалися нових правил оподаткування пасивних доходів, дія яких розпочалася з 01 липня поточного року. Іншими словами, із цієї дати необхідно було нараховувати податок на депозити. Однак, представники парламенту у своєму «стилі» вирішили встановити нові правила оподаткування, не дочекавшись фактично дії нещодавно прийнятого закону. Так, 04 липня Верховна Рада України ухвалила у другому читанні законопроект «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо оподаткування доходів від капіталу». Якщо цей документ буде підписано Президентом України, що дуже ймовірно, то новації в галузі оподаткування будуть такими:
По-перше, до кінця липня не оподатковуватиметься дохід за відсотками на депозит, оскільки дія нового закону передбачається з 01 серпня поточного року.
По-друге, законопроектом передбачається спрощення порядку сплати податку на процентний дохід, оскільки особа не зобов'язана буде самостійно її декларувати та сплачувати. Відтепер законодавці вирішили перекласти на банки обов'язок утримувати та перераховувати до бюджету певну суму податку, яка підлягає сплаті вкладником. Важливим залишається той факт, що за такої схеми роботи, враховуючи нововведення, зберігатиметься банківська таємниця.
По-третє, новим законом буде скасовано прогресивну шкалу оподаткування пасивних доходів, оскільки запроваджується єдина ставка податку у розмірі 15%. Але слід зазначити, що скасовано поріг мінімального доходу, який не підлягав оподаткуванню. Іншими словами, будь-який дохід у будь-якому розмірі підлягає оподаткуванню за фіксованою ставкою.
Ці зміни справді суттєві, тому думки експертів щодо позитивного впливу таких змін на банківську систему розділилися. Одні вважають, що нововведення допоможуть зупинити відтік депозитів, оскільки ставка податку на депозит фактично знизилася (з огляду на ліквідацію прогресивної шкали), інші вважають, що, наприклад, скасування нижнього порогу доходів, які не підлягають оподаткуванню, негативно сприйматиметься вкладниками.
Час покаже хто мав рацію, а нам залишається чекати запровадження нових правил оподаткування і сподіватися, що законодавчий орган не має звички часто змінювати правила гри на полі оподаткування, оскільки це в більшості випадків негативно сприймається суспільством.
АО "Адвокатська фірма "ADVICE"
Адвокат Кулаков Віталій
Як відомо відносини, пов'язані з орендою земельних ділянок, регулюються Цивільним і Земельним кодексами України, а також спеціальними законами України та нормативно-правовими актами. При цьому, конкретизація орендних взаємовідносин відображається безпосередньо у договорах оренди.
АТ «Адвокатська фірма «ADVICE»
Адвокат Кулаков В.В.
На сьогоднішній день представники бізнесу активно обговорюють тему «податкової амністії в Україні». Ця тема цікава тим, що має багато прихильників, і стільки ж противників. Спробуємо розібратися, що є «податковою амністією», які є законодавчі ініціативи і в чому вона полягає.
Потрібно визнати, що ця тема відкрито порушувалася у 2012 р., після чого про неї активно говорили у відомстві колишнього Міністра доходів та зборів України О. Клименка. Потрібно визнати, що ця тема стала цікавою і сьогодні, коли в Україні фактично ключові посади обіймають представники «Батьківщини». Можливо це збіг, можливо ні, але саме минулого тижня у Верховній Раді України зареєстровано два законопроекти, які регулюють питання так званої «податкової амністії». До того ж, авторами цих законопроектів стали два народні депутати від фракції «Батьківщина» - Кожем'якін О.О. та Кужель А.В. Приблизно в цей же час голова ліквідаційної комісії Міндоходів України І. Білоус також обіцяв бізнесу найближчим часом податкову амністію.
То ж що пропонується законодавцями? Законопроект народного депутата України О. Кожем'якіна не багатослівний, оскільки останній пропонує лише списати заборгованість зі сплати податків та зборів суб'єктам малого та середнього бізнесу станом на 01.01.2014 р. Цю процедуру пропонується здійснити місцевою радою у двомісячний термін.
Загалом усе зрозуміло, але залишається багато запитань: як місцеві ради списуватимуть загальнодержавні податки? Як списуватимуться податки підприємствам, які на даний момент не мають податкового боргу, але можуть його отримати за результатами перевірок за попередній період? І найголовніше, чи це можна назвати податковою амністією? Мені здається, що ця дія – це чисте списання обов'язку і не більше.
Дещо інакше на податкову амністію дивиться народний депутат України О. Кужель. Згідно з її законопроектом, пропонується списати із суб'єктів мікро-, малого та середнього бізнесу усі суми заборгованості зі сплати пені, штрафних та фінансових санкцій, нарахованих станом на 01.01.2014 р. Після цього суму податкових зобов'язань реструктуризувати на десять років.
Крім цього, О.Кужель пропонує звільнити від кримінальної відповідальності суб'єктів мікро-, малого та середнього бізнесу або їх посадових осіб, які є підозрюваними, звинуваченими у діяннях, які містять ознаки кримінального правопорушення, передбаченого ст. 212 КК України (ухилення від сплати податків); 212-1 КК України (ухилення від сплати єдиного соціального внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування).
Іншими словами, А. Кужель пропонує списати лише штрафні санкції, залишивши для підприємців обов'язок зі сплати податкових зобов'язань у майбутньому, а від кримінальної відповідальності звільнити лише тих, хто ухилився від сплати податків та внесків.
Шкода, але у законопроекті не згадуються ті, що притягнуті до відповідальності за фіктивне підприємництво (ст. 205 КК України), підробку документів (ст. 358 КК України), службове підроблення (ст. 366 КК України), легалізацію доходів, отриманих злочинним шляхом (Ст. 209 КК України). Цей калейдоскоп статей завжди використовується органами досудового слідства, залежно від відомчої підпорядкованості, оскільки ми знаємо, що одні можуть розслідувати одні злочини, інші – другі злочини. Звідси й бажання всіх зацікавлених максимально суворо покарати недбайливого підприємця за його темні справи з усіх можливих сторін.
Друге. Вважаю, що податкова амністія в Україні має застосовуватись, але лише з урахуванням реальності та деякого досвіду зарубіжних країн.
Наприклад, можна було б взяти досвід Італії, яка проводила податкову амністію у кілька етапів, що дозволило репатріювати понад 60 млрд. євро та наповнити скарбницю. Важливо відзначити, що ставка під час проведення амністії була лише – від 2,5 % до 7% у прогресії. Успіх податкової амністії в Італії зумовлювався тим, що влада посилила відповідальність за порушення податкового законодавства, запропонувала умови, згідно з якими бізнесу було в кілька разів вигідніше погодитися з умовами влади, ніж продовжувати свою «гру».
Якщо говорити про інші країни, то Міністерство фінансів Греції, під час проведення податкової амністії пропонувало легалізувати доходи, заплативши приблизно від 5% до 10% їх вартості.
Іншими словами, у державах, де також важлива податкова дисципліна, ставка податкової амністії є реальною і відповідає ситуації. Вимушений констатувати, що якщо нашому підприємцю запропонувати розстрочку на 10 років, гадаю він із задоволенням погодиться, але оплачувати її навряд чи буде. Благо є шляхи та способи оптимізації роботи бізнесу. Тому, вважаю, що ставка для податкової амністії мусить бути як мінімум цікавою самому бізнесу, а чи не для чиновників, тобто вигідним для підприємця.
Потрібно виходити з того, що мета податкової амністії не в поповненні бюджету, а у наданні державою права легалізувати свої доходи одноразово та за певний проміжок часу, у повній відмові держави від кримінального переслідування представників бізнесу за скоєні правопорушення, у переході на правову базу у відносинах платників податків та держави.
До того ж дуже важливо під час проведення амністії витримати чітку лінію, щоб під визволення не потрапили справжні злочинці, адже амністія пропонується лише підприємців, які були змушені брати участь у тіньових схемах роботи, запропонованої старою владою.
Вважаю за важливе провести слідчі дії, які були б спрямовані не на «утиск» реально працюючих підприємств, а на виявлення реальних злочинців, які відмивали гроші та створювали злочинні «конвертаційні майданчики». Особливо важливим залишається питання притягнення до відповідальності осіб, які прикривали діяльність таких конвертаційних майданчиків, перебуваючи на посадових кріслах спеціальних відомств, зловживаючи своїм становищем. Дані дії дуже важливі і мають бути проведені відкрито та об'єктивно з метою, що надалі подібне було неприпустимим.
Ще одним важливим моментом є те, що люди, в руках яких перебуває влада, також були раніше помічені в роботі сумнівних підприємств, схожих на «конвертаційні майданчики», тому не хотілося б, щоб у лавах нової влади не відбулося «рейдерське захоплення» конвертаційних майданчиків замість їхньої нещадної ліквідації.
Підсумовуючи смію зазначити, що «податкова амністія» безумовно потрібна, але проводити її потрібно обережно, ретельно, у кілька етапів і з урахуванням вищезазначених пропозицій.
АМНІСТІЯ – ПРОЩЕННЯ ЗА ПОДАТКОВУ «ОПТИМІЗАЦІЮ»?
"Визначними" датами для осіб, які планують продавати або купувати нерухомість, можуть стати дати - 1 серпня та 1 вересня цього року. Саме з цими датами пов'язують деякі зміни, які вплинуть на інтереси сторін угоди.
Звяжіться з нами
044 209 23 52