Звяжіться з нами

044 209 23 52 067 233 50 58

Звяжіться з нами

044 209 23 52
067 233 50 58

Статті

Вплив євроінтеграції на юридичний ринок

Навколо Угоди про асоціацію з ЄС ходять багато думок «за» та «проти», але вона вже є і ми маємо її виконувати, незважаючи на складнощі, які чекають нас попереду. Якщо говорити про те, який вплив має імплементація норм Угоди про асоціацію з ЄС (далі - Угода) на діяльність юридичних фірм в Україні, скажу однозначно – саме пряме. По-перше, сама Угода  є досить складним документом, який необхідно детально вивчати та розуміти. Вона складається із загальної частини та додатків, але варто зауважити, що основні «деталі» містяться саме в додатках, тому знайомство із «загальною» частиною Угоди ще не гарантує особі реальних знань щодо правил здійснення, наприклад, господарської діяльності.

ВЛАДА СТВЕРДЖУЄ, ЩО РЕФОРМУЄ ОПОДАТКУВАННЯ БІЗНЕСУ

Погодьтеся, законодавство в нашій країні та фіскальне, зокрема, далекі від ідеальних. Кожна наступна влада традиційно декларує наміри зменшити податкове навантаження, але фактично вносить несуттєві, косметичні зміни. Майже завжди, як не сумно, ця «робота» імітує бурхливу діяльність – спочатку вводимо закон, потім – скасовуємо. «Експерти» бурхливо працюють над проектом, потім – над скасуванням чи доопрацюванням. Всі зайняті, всі - при ділі, робота кипить. Психологи знають, що друга позитивна дія запам'ятовується зі знаком «+». Ось приклади: підвищуємо курс USD з 8 до 35, потім опускаємо до 22 і говоримо про героїчні успіхи НБУ з приборкання девальвації, лівою рукою вводимо військовий збір 1,5% на валютні операції, правою – скасовуємо, приймаємо правила трансфертного ціноутворення, потім допрацьовуємо та покращуємо, ну і т.п.

Чи скоро прийде до нас інвестор? У телевізорі кажуть: "Даааа!", А ми говоримо: "Нє-а!". Включаємо уяву: ваш сусід - п'яниця і бешкетник з підбитим оком після другої півлітри десь години о 2 ночі зайшов до Вас просити інвестувати трохи грошенят т.ск. на поліпшення та розвиток його існування. Знаєте, народ цей дуже винахідливий, коли не вистачає пару грн, пообіцяє Вам золоті гори і буде досить переконливим. Ви дасте? Якщо Вам здасться цей приклад грубуватим, поцікавтеся, на якому місці в Європі українська зарплата, легкість ведення бізнесу та скільки бідних у країні. В очах багатьох європейців Україна так і виглядає, як ваш сусід.

Ну а тим часом різні гілки влади намагаються немов випередити одна одну в ініціативах зі спрощення ведення бізнесу в країні. Так, на обговорення громадськості виставлено чергову ініціативу адміністрації Президента України, згідно з якою пропонується:

- створити єдину уніфіковану форму податкової звітності з податку на прибуток підприємства замість 5-ти та скоротити кількість доповнень до декларації з 14-ти до 9-ти;

- об'єднати податок на доходи фізосіб, соціальний внесок, військовий збір у єдиний податок на ЗП з однією річною декларацією щодо сплати єдиного податку та ЄСВ, спростивши процедуру її подання.

Ну, це до питання про адміністрування (бухгалтерові легше вважати, а податковому інспектору перевіряти), а як щодо зменшення податкового навантаження і тиску на бізнес? Так, і що там із «фіскальною сервісною службою»? Який складовий у ній більше - сервісної чи податкової?

Одним із винятків, що залишає шанс на покращення життя бізнесу, є ухвалений Закон України «Про внесення змін до Податкового кодексу щодо зменшення податкового тиску на платників податків», яким встановлено, що до 31.12.2016 р. платників податків звільнено від сплати штрафних санкцій, зазначених у податковому повідомленні-рішенні, у разі сплати податкового зобов'язання протягом 10 днів, наступних за днем отримання податкового повідомлення-рішення. Крім того, з ПК України виключено положення про визначення контролюючим органом зобов'язання платника податків у разі оголошення обвинувального вироку або закриття кримінального провадження за обставинами, що не реабілітують. Хотілося б, щоб усі гілки влади працювали в одному напрямку, на одному диханні…

Адже реалії такі, що в держави стає дедалі менше джерел видобутку фінансових ресурсів, а обіцянкам чиновників дедалі більше вірять. Подітися нікуди: створення стійких та прийнятних умов для бізнесу – чи не єдиний шлях успішного розвитку та повернення боргів. Інших можливостей не лишилося.

Вилучення документів або «узаконене» перевищення повноважень

 

Багато хто знає, що ведення бізнесу в нашій країні пов'язане з низкою труднощів, у тому числі пов'язаних із взаємовідносинами з податковими, правоохоронними, прокурорськими органами. Непоодинокі випадки, коли під час проведення перевірок працівники проводять вилучення документів та інших предметів на підприємстві, при цьому забираючи з собою все, що вони вважають за потрібне. Ось у черговій статті ми спробуємо розібратися про правомірність дій правоохоронних органів під час проведення такої слідчої дії, як виїмка.

 

У статті 178 Кримінально-процесуального кодексу України викладено підстави щодо виїмки. Так, виїмка документів проводиться лише у випадках, коли є точні дані, що предмети чи документи, які мають значення для справи, перебувають у певної особи чи певному місці. Вилучення проводиться виключно на підставі мотивованої постанови слідчого.

Здавалося б все зрозуміло, але давайте розкладемо все по поличках.

Перше. Вилучення документів – це слідча дія, яка може бути проведена виключно за наявності порушеної кримінальної справи. Тому листи правоохоронних органів із вимогами надати останнім документи без вказівки на наявність кримінальної справи є протиправними.

Друге. Слідчий повинен мати точні дані про предмети та документи, що підлягають виїмці. Тому вимоги органів надати «всі документи», «останні документи», «що стосуються того чи іншого», «за період…» та з іншими подібними формулюваннями також є такими, що не відповідають закону. При виїмці має бути конкретно зазначена назва документа (його номер, дата) або предмета (з чіткими ознаками), а також конкретна особа або місце (його адреса, місцезнаходження), де знаходяться документи або предмети. Якщо не буде зазначена дана інформація, то слідчу дію можна вважати обшуком. Але для обшуку потрібні інші підстави і потрібне дотримання іншого порядку.

Третє. Предмети та документи, що підлягають виїмці, повинні мати значення для справи. Таким чином, слідчий повинен зазначити, яке відношення до справи мають ті чи інші документи чи предмети, що підлягають вилученню. Це досить важливе зауваження, оскільки останнім часом почастішали випадки, коли вилучаються під час виїмки всі документи, у тому числі й ті, які абсолютно не мають жодного значення для справи, жодним чином не вплинуть на встановлення об'єктивної істини. Наприклад, проводиться перевірка за конкретними контрагентами підприємства за певний період, а вилучаються документи за іншими компаніями, за інший період діяльності.

Четверте. Вилучення документів проводиться виключно на підставі постанови слідчого, у провадженні якого знаходиться справа. Інші листи, наприклад, оперативних підрозділів тощо, не повинні братися до уваги.

 Особливу увагу викликає виїмка із житла чи іншого володіння особи оригіналів первинних фінансово-господарських та бухгалтерських документів. Ця слідча дія проводиться виключно за мотивованою ухвалою суду.

Ключовим моментом є саме вмотивована постанова. На жаль, останнім часом спостерігається проблема з таким мотивуванням у суду. Непоодинокі випадки, коли судді розглядають подання слідчих на формальному рівні без детального вивчення матеріалів справи. Бувають випадки, коли кримінальна справа складається з десятків томів, а слідчий приносить подання лише на одній сторінці і суд задовольняє його, не вивчивши підстав для проведення слідчої дії і, найголовніше, не переконавшись у тому, а чи не будуть порушені права особи, чи відповідає подання вимогам закону тощо. Складність викликає те, що якщо постанову слідчого хоч можна оскаржити до прокуратури або суду (для розгляду на стадії попереднього засідання), то постанови судді неможливо оскаржити, оскільки в законі така дія не передбачена. Аналізуючи таке положення вважаю, що законодавець запровадив таке обмеження лише для того, щоб суд, як остання інстанція, точно за законом приймав відповідальне рішення про обмеження прав людини або юридичної особи. Шкода, що така остання інстанція або через свою завантаженість, або через формальність, або через небажання ігнорує такі дії, як перевірка дій слідчого на предмет відповідності їх закону при задоволенні уявлень. Якщо у нас такий порядок розгляду уявлень слідчого, давайте тоді спростимо кримінальний процес, нехай усе вирішують слідчі без суду. Тоді й час слідчого економиться і буде хоч найменший шанс на оскарження незаконних дій.

Це, звичайно, не єдина проблема кримінального процесу, але одна з важливих. Висновок один, необхідний у новому кримінально-процесуальному кодексі України, який готується до прийняття, в обов'язковому порядку передбачити оскарження незаконних дій. 

АО «Advice»

Адвокат Кулаков Віталій

ВЛАДА І БІЗНЕС – перші кроки назустріч

власть и бизнес

Ні для кого не секрет, що основою існування будь-якої держави є міцна економіка, яка істотно залежить від стану бізнесу. Іншими словами бізнес – це «священна корова», як одного разу сказав Генеральний прокурор України Юрій Луценко. Нагадаю, що чинна влада обіцяла захищати бізнес від так званого тиску з боку правоохоронних органів та припиняти будь-які методи «придушити» бізнес.

Перші кроки у цьому напрямку вже є. Останнім часом Генеральний прокурор України публічно виступав із вимогами заборонити проведення обшуків у форматі «маски-шоу», негативно ставився до вилучення комп'ютерної техніки та коштів. Надалі Генеральний прокурор України навіть підписав низку наказів та розпоряджень, які мали попередити зловживання з боку слідства під час проведення слідчих дій і до певної міри захистити бізнес. На жаль, це поки що не допомогло, зловживання продовжуються, оскільки звичні методи роботи правоохоронців не так просто викорінити.

І ось перший реальний крок – уряд виступив з ініціативою внести зміни до низки законодавчих актів, які мають захищати бізнес. Отже, на цьому етапі пропонується:

1. Заборонити вилучення оригіналів документів і серверів під час обшуків, крім окремих випадків, передбачених законом (коли ці оригінали є знаряддям злочину). Це має викорінити практику, коли підприємство роками не може повернути вилучену техніку, документи.

Відмінна пропозиція, однак обов'язково потрібно передбачити відповідальність за порушення такої заборони.

2. Дозволити доступ адвоката на будь-якій стадії проведення обшуку.

Однозначно позитивна подія. Сама присутність професійного адвоката вже стане на заваді будь-яким зловживанням. Важливо зазначити, що законом пропонується внести норму, яка передбачає можливість визнання доказів, одержаних у ході такого обшуку (без адвоката), неприпустимими. Нагадаю, що на сьогоднішній день, якщо обшук уже розпочався, доступ адвоката до місця проведення обшуку дуже складний.

3. Ввести звуко- та відеофіксацію проведення обшуків та інших слідчих дій. Це має ліквідувати практику формального розгляду судом клопотань слідчих органів.

Маю визнати, що не всі судді формально розглядають клопотання та йдуть на поводу у керівників слідчих та прокурорських органів. За це їм дякую. Проте, кількість клопотань, що подаються органами досудового розслідування та обмеження термінів їх розгляду настільки велика, що рано чи пізно це призведе до формалізму, нівелюючи цим інститут слідчого судді. У разі введення обов'язкової фіксації, час на розгляд слідчим суддею всіх клопотань ще збільшиться, тому потрібно буде або збільшувати час на розгляд клопотань, або збільшувати кількість суддів, або ліквідувати практику «завалення» слідчих суддів клопотаннями. На мою думку, останній варіант найприйнятніший (якщо переглянути статистику кількості поданих клопотань, складається враження, що у нас найбільша злочинна країна у світі).

Окрім того, Міністр юстиції України виступив з ініціативою припинити практику повторного відкриття кримінальних проваджень. Це також позитивний момент, оскільки в деяких випадках кримінальні провадження розслідуються кількома управліннями не лише в одній структурі, а й у кількох (прокуратура, податкова міліція, національна поліція, СБУ тощо).

Якщо ж говорити про зворотню сторону медалі, то в законопроекті не сказано НІЧОГО про відповідальність посадових осіб за порушення тих чи інших правил, зазначених у ньому.

Залишається запастися терпінням і вірою, що бізнес таки зможе отримати довгоочікуваний захист і справді стане «священною коровою», якою будуть дорожити, а не «доїти».

 

АТ «Адвокатська фірма «ADVICE»

Керуючий партнер, адвокат Кулаков Віталій

Взаємовідносини податкових органів з платником податків в Україні і за кордоном

Ось вже майже півтора року наша суверенна держава живе по новій податковій конституції, яка називається Податковий кодекс України (далі - ПКУ). Прийняття і введення в дію цього документу супроводжувалось багатьма протестами з боку представників суб'єктів підприємницької діяльності, що були небезпідставними.

  

Вже ні для кого не секрет, що правила "гри" податкова - платник податків постійно змінюються, що не завжди є добре. Посудіть самі, за 2011 рік в ПКУ було внесено 16 поправок, а за півроку 2012 року вже 10, тобто фактично кожні два місяці вноситься 3 поправки. І це не враховуючи різноманітних "нововведень" з боку Міністерства фінансів України, яким надано право приймати нормативні підзаконні акти, якими затверджуються, змінюються, впроваджуються різні нові форми декларацій та іншої звітності тощо.

На мою думку, спочатку необхідно детально вивчити досвід наших сусідів в області оподаткування, визначити фундаментальні принципи роботи податкової, спрямовані на реальне створення сервісної, а не фіскальної служби, і після цього приймати ряд рішень.

Наприклад, в податковому законодавстві Російської Федерації існує 12 факторів, по яким податковий орган визначає особу, яка має підлягати перевірці. При цьому, будь-який платник податків ознайомлений з цими факторами і фактично аналізуючи свою роботу може реально, як кажуть, передбачити собі перевірку. Це дозволяє йому чітко планувати свою роботу, направляти її в таке русло, щоб не відповідати вищезазначеним факторам, щоб у подальшому не допустити перевірку та зберегти свою працездатність.

У нашій же країні несподівано отримати наказ і направлення на позапланову перевірку - це вже норма, здивувати якою важко. Результатом таких перевірок, як правило, є складання Акту і подальше винесення повідомлення-рішення. Важливим є той факт, що об'єктивність, повнота, і правомірність проведення таких перевірок досить сумнівні. Кожен податковий інспектор здійснюючи перевірку не може не знайти порушення, адже вищестоячий начальник завжди ставить "планові фінансові показники", без виконання яких інспектор повернутися не може.

Якщо говорити пор кількість перевірок, то в Російській федерації, не дивлячись на її територію, перевірки проводяться на рік - у 0,8% - платників податків і у 0,5% - представників малого бізнесу. Якщо ми говоримо про реальні перевірки представників нашого бізнесу, то наші показники у процентному співвідношенні більш значне, ніж у наших сусідів, не дивлячись на те, що голови ДПС декларують зменшення кількості перевірок.

 

 

Примечательным является пример РФ в плане результатов рассмотрения жалоб налогоплательщиков. Так, в РФ около 80% решений налогового органа обжалуется в вышестоящий орган в так называемом досудебном порядке, при этом около 42 % жалоб удовлетворяется полностью или частично. К сожалению, мы такими показателями похвастаться не можем, поскольку проверки, как на первом этапе, так и на этапе обжалования, являются формальными, необъективными, такими, которые проводятся без детального изучения аргументов налогоплательщика.

Если говорить о судебных спорах, то тут РФ очень далеко ушла вперед относительно процентного соотношения выигранных и проигранных дел налогоплательщиками. Так, в РФ в 2011 году налоговые органы выиграли 57% судебных споров, а налогоплательщики 43% соответственно. По данным нашей налоговой службы, налогоплательщики выигрывают не более 8% споров. Согласитесь, цифры весьма внушительные. Неужели наши налогоплательщики так слабы в правовом плане или сотрудники налоговых служб гиперквалифицированы?

Каждый налогоплательщик, который хоть раз сталкивался в споре с налоговой в суде, скажет откровенно и прямо, что, к сожалению, наша судебная система не в состоянии реально защитить налогоплательщика, поскольку, наверное, интересы государства превыше всего!!! Иначе я не знаю, как объяснить позицию судов, которые «откровенно» становятся на сторону налогового органа, при этом забывая, что именно на налоговом органе лежит обязанность по доказыванию правомерности своего решения. На практике налоговый орган практически бездействует, а все бремя доказывания лежит на налогоплательщике, т.к. именно он несет риск лишения своего имущества (в финансовом эквиваленте).

И если для налогоплательщика складывается ситуация в суде благоприятно, то не исключено, что вскоре Вас вызовут в налоговую милицию и объявят о том, что в отношении должностных лиц предприятия возбуждено уголовное дело за уклонение от уплаты налогов по ст. 212 УК Украины. После этого налогоплательщику объявят примерную сумму залога (в размере насчитанной суммы санкций) и предложат самостоятельно принять решение – бороться дальше или нет, намекнув при этом на возможный арест счетов предприятия и прекращение операций по счету. Скажите, как такая служба с такими принципами работы может стать сервисной для налогоплательщика?

Возвращаясь к опыту РФ хочется сказать, что в этой стране любые действия, связанные с уголовным преследованием за уклонение от уплаты налогов возможно лишь после завершения процедур обжалования.

В Польше, например, обязанность платить возникает только после окончательного разрешения спора. К сожалению, в нашем государстве задействованы все механизмы, которые должны по своей сути «принудить» налогоплательщика заплатить до окончательного разрешения спора.

Но рассмотрим пример, когда налогоплательщик все же выигрывает спор с налоговой службой. Результат: для налогоплательщика – потеря времени, сил, нервов, финансовые расходы на правовую помощь и т.п. Для налогового органа – никаких потерь, инспектор продолжает работать, проверяя других плательщиков налогов, получая зарплату и премию. Согласитесь, что в таком случае изменить принципиальные подходы к работе налоговиков невозможно.

Изменить ситуацию можно внедрив систему личной ответственности сотрудников налоговой инспекции за свои противоправные действия.

Например, в Польше существует личная ответственность служебных лиц: дисциплинарная и финансовая. Если в суде налогоплательщик доказал свою правоту, налоговый орган незамедлительно возвращает уплаченную сумму, при этом уплачивая налогоплательщику 13% годовых. В это сложно поверить, но это правильный подход, который хоть как-то сможет компенсировать неблагоприятную ситуацию налогоплательщику.

Возвращаясь к опыту РФ следует сказать, что у них очень активно развит институт возмещения расходов на правовую помощь. Имеется ввиду, что если налогоплательщик доказал противоправность действий налогового органа, он имеет право и реальную возможность компенсировать свои расходы на правовую помощь и полученные материальные убытки. Рекорд взыскания государственной пошлины и судебных расходов с налогового органа в РФ составляет 2,8 млн. рублей (примерно 95 тыс. дол. США).

Подытоживая вышеизложенное, я хотел бы сказать, что имея такие фискальные принципы работы в Украине нужно дать возможность налогоплательщику реально защитить свои права в суде и по итогам успешного дела получить компенсацию со стороны налогового органа. При этом служебные лица налогового органа – виновники такого «торжества», должны привлекаться к дисциплинарной и материальной ответственности.

Вот тогда все станет на свои места и не нужно будет менять постоянно законодательство, а налоговый инспектор или, упаси Бог, налоговый милиционер, не будет вызывать у каждого налогоплательщика раздражение уже при произношении этого слова.

Должны быть реальные и постоянные правила игры вместе с реальными последствиями нарушения таких правил.

В нашем государстве нужно менять ни сколько законодательство, сколько сам принцип – не налогоплательщик для государства, а государство для налогоплательщика. Только изменив в этом отношении принципы работы, мы сможем вернуть честное имя налоговой инспекции, только в этом случае люди реально поверят, что налоговый орган становиться реальной сервисной службой. Кроме этого, необходимо повышать уважение к налогоплательщику, независимо от того, какой размер налогов он платит.

АО «Адвокатская фирма «ADVICE»

Кулаков Виталий

Останні відео

Звяжіться з нами

044 209 23 52

© «ADVICE» , 2022
01014, м. Київ, ул. Бастіонна, 14А, оф.43
Тел.: (044) 209 23 52, (067) 233 50 58
E-mail: partner@advice.in.ua

Звяжіться з нами

044 209 23 52

© «ADVICE» , 2022
01014, м. Київ, вул. Бастіонна, 14А, оф.43
Тел.: (044) 209 23 52, (067) 233 50 58
E-mail: partner@advice.in.ua