У більшості розвинених країн світу одним із ключових напрямів діяльності держави є її економічний розвиток. Такий розвиток, своєю чергою, може бути активним лише за умови, коли середній та малий бізнес має стабільність та не схильний до "зловмисного" впливу з боку контролюючих органів. За часів фінансово-економічної кризи більшість європейських країн скорочує видатки на чиновницький апарат, водночас надаючи певні пільги малому та середньому бізнесу, тому що якщо цей сегмент вийде на належний рівень, відповідно й економічний стан держави зростатиме.
Багато наших співгромадян, які вирішили відпочити, провідати родичів або попрацювати в іншій країні знають, що без наявності закордонного паспорта все це досить проблематично. Під час отримання закордонного паспорта наша людина думає про відсутність черги у відділах, турбується про те, щоб надані нею документи відповідали вимогам (щоб не отримати відмову), переймається наявністю бланків тощо. Таким чином мало людей цікавляться вартістю оформлення закордонного паспорта, оскільки "свято" вірять, скільки скажуть, стільки й заплатимо, бо ж усі платять, адже це ж усе офіційно!
В останній місяць року, що минає, Кабінет Міністрів України вирішив "приділити" увагу Державній фіскальній службі і не просто оцінити її роботу, а реформувати шляхом поділу її на два напрямки - податковий та митний. Саме про таке розпорядження Кабміну кажуть депутати, згідно з яким визначено терміни та відповідальних за так званий поділ/ліквідацію.
Нагадаємо, що у 2012 році було створено Міністерство доходів і зборів України, яке фактично об'єднало роботу двох напрямків. Після Революції Гідності влада вирішила довго не церемонитися і просто перейменувала фіскальний орган на Державну фіскальну службу в 2014 р.
Багато політиків кажуть, що цей поділ - це продукт домовленостей і вимог МВФ. Вірити чи ні? Нині всі зміни в країні пов'язують із МВФ, тому хто його знає...
У Мінфіні вважають, що поділ відомств кардинально підвищить ефективність служб, поліпшить їхній сервіс, підзвітність.
Але як? Розділивши служби і не змінивши принципи роботи і людей підвищити ефективність роботи неможливо. Покращувати сервіс, підзвітність та ефективність можна було в ДФС і в попередньому вигляді, адже фактично ДФС була розділена на ті самі два напрямки і мала своїх керівників. Адже план фіскальних доходів двох служб приблизно однаковий: податкові надходження складаються з різноманітних податків, обов'язкових зборів, акцизу, ПДВ тощо, а надходження з митниці - від того ж таки ПДВ і мит. Іншими словами - це два відомства, які забезпечують у рівних частках надходження до бюджету. Яка проблема систематизувати роботу цих органів? Навіщо знову роздувати штат і платити нереально величезні гроші чиновникам? У всьому світі все оптимізують і об'єднують роботу держапарату, а в нашій країні вирішили "побалувати" чиновників.
Інше питання, що десь інтереси керівників одного відомства перетиналися з інтересами іншого відомства, то тут, звичайно, є "проблеми" в організації ефективної роботи.
Чого чекати бізнесу?
Об'єднання двох органів з метою оптимізації роботи фіскалів, скорочення витрат на утримання апаратів чиновників - це була головна мета об'єднання. На жаль, така мета в принципі була досягнута і створено "монстра", який кошмарив бізнес і продовжує це робити зараз. Іншими словами, люди ті самі, методи ті самі. Шкода, що ніхто не думає про реальну мету, яка полягає у створенні спрощеної системи адміністрування, прозорості роботи фіскалів і створення умов, щоб бізнес добровільно платив гроші. Упевнений, що злиттям або поділом цього не вирішити, оскільки до цього питання потрібно підходити з принципово іншою ідеологією. Важливо не ділити відомства, щоб потім очолити "потоки" або розділити сфери впливу, а важливо створити поважний у суспільстві орган, який реально контролюватиме питання надходжень до бюджету і створюватиме умови для добровільності сплати податків, тобто стане реально сервісною службою.
Із запланованого новенького. Планується запровадити практику пост-аудиту, яку нещодавно ліквідували. Мається на увазі, що уряд хоче перевіряти поставки товарів в Україну після того, як товар перетнув кордон. Таким чином, одні перевіряють товар перед перетином кордону і отримують зарплату, а другі через якийсь час перевіряють своїх колег і теж отримують зарплату. Однак, у кінцевому підсумку всі проблеми відображатимуться на бізнесі, який продовжуватимуть "доїти".
Крім того, створюється Служба фінансових розслідувань, яка функціонуватиме фактично на базі податкової міліції. У чому сенс до кінця не зрозуміло, оскільки головною метою ліквідації податкової міліції була її ліквідація (вибачте за тавтологію). У нас у державі розслідуванням економічних злочинів не займається тільки ледачий: у Генеральній прокуратурі України створено цілий департамент захисту економіки, у Національній поліції також є Департамент захисту економіки, аналогічний департамент є в СБУ. Невже у нас в країні така кількість "білокомірцевої мафії", тоді де вироки і результати викорінення злочинності. Поки тільки помітно збільшення контролюючих органів, причому слово "контролюючих" абсолютно в точку. Відчуття, що контролери збільшують штат, оскільки не встигають із контролем. А може просто створити умови, щоб економічна злочинність була в принципі не вигідна бізнесу, тоді зникне необхідність "оплати" неймовірної праці всіх "борців" з економічною злочинністю.
Ідея з поділом може працювати тільки в разі реальної роботи митниці з припинення контрабанди і фактичного законного схиляння імпортерів/експортерів до оплати платежів у повному обсязі. Але для цього потрібно митницю відокремити не тільки від податкового відомства, а й від СБУ, прокуратури та інших любителів контролювати питання щодо митниці. Незалежний, відкритий, прозорий орган - ось це запорука успіху! Те саме стосується і податкової.
Слабо віриться, що за такого підходу бізнесу буде легше і зручніше вести бізнес, але маленька надія залишається. Може МВФ підкаже чиновникам як це зробити і вони зможуть це реалізувати, як і все інше, про що просить фонд...
Група компаній ADVICE
Керуючий партнер, адвокат Віталій Кулаков
17 січня 2015 року набув чинності податковий компроміс, як режим звільнення від юридичної відповідальності платників податків на прибуток та ПДВ за будь-який період до 01 квітня 2014 р. Відкрите визнання своїх гріхів податковому органу обійдеться «винному» лише в 5% від суми податкового зобов'язання, а решта 95% вважатимуться погашеними, без пені та штрафних санкцій.
Скористатися цим дивом нечуваної щедрості можна заповнивши діючу форму для уточнюючого розрахунку, оскільки нова поки що не розроблена. Тобто про неї повідомляється в законі, але якщо законодавець дозволив використовувати чинну - то нова, ймовірно, в найближчому майбутньому і не передбачається.
Гаразд, скажімо, подали розрахунок за старою формою, що далі? Чекаємо протягом 10 робочих днів позапланову перевірку, яка підтвердить/спростує (донарахує) ваші цифри, після чого не більше ніж через 70 днів з дня подання розрахунку податкова повідомить вас про своє рішення.
З моменту отримання такого повідомлення у вас є лише 10 днів. Якщо запізнитеся – все зникло, податковий компроміс не застосовується. Іншими словами, якщо ви не впевнені, що зможете сплатити все протягом цього часу, краще відразу відмовитися від цієї витівки, оскільки наслідки непередбачувані. А так, скористатися процедурою можна навіть у разі, коли податковий орган уже розпочав перевірку або ухвалив податкове (поки що не узгоджене) рішення.
Тепер про нюанси чудової ініціативи.
Що буде з «неба впала» інформацією від платника податків, який з різних причин відмовився від компромісу? Чи передбачено покарання чиновника, який захоче користуватися нею на користь «держави»? Ні, у цьому законі не передбачено.
Друге. Наш компроміс – декларативна норма, яка має застосовуватися безальтернативно: знайшов у себе недоплату - визначив, заплатив і все, але в житті все може бути інакше. Перевіркою може бути донарахована сума, яку оскаржити не можна буде.
Третє. Чи не замало 10-денний термін для «оплати» компромісу? Війну та економічні труднощі в державі ніхто не скасовував.
Четверте. Необхідно дати можливість застосувати податковий компроміс тим платникам податків, які мають узгоджені (тобто підтверджені на користь податкової адміністрації) зобов'язання, але не сплатили їх. Нехай і зі збільшенням ставки понад 5%, але це потрібно, оскільки дозволить підприємствам не піти з ринку, а відновити бізнес та стати платоспроможним суб'єктом господарювання. Якщо держава оголошує своєрідну амністію, то чому б не бути послідовною до кінця?
П'яте. Скасувавши у зв'язку з податковим компромісом кримінальну відповідальність за ст. 212 КК України, «випадково» упустили ст. 209 (легалізація коштів та іншого майна, отриманих злочинним шляхом), ст. 366 (службове підроблення), ст. 367 (службова недбалість) і т.п. Саме за цими статтями, зазвичай, «смикали» платників податків органи досудового слідства МВС. Решту можна додумати самостійно. Це ще раз про послідовність і спокуси.
Ми багато говоримо про залучення інвестицій, але у великому бізнесі є неписаний закон: вкладати в економіку країни можна лише після того, як це зробить держава. Якщо держава сама не вірить, то чому якісь іноземці мають повірити? Народ знає, лазівки в законах завжди створювали фундамент для корупції і Закон про податковий компроміс при всій своїй зовнішній привабливості по пояс «сидить» у старій системі законотворчості – причини притягнення платника податків до відповідальності не усунуто.
Потуги держави до оновлення очевидні, але повного прозріння поки що не настало. Сподіватимемося, що час вилікує. Чекаємо.
АТ «Адвокатська фірма «ADVICE»
Адвокат Кулаков Віталій Вікторович
У будь-якій країні, що розвивається, керівництво держави особливу увагу приділяє розвитку бізнесу. У деяких країнах більшу увагу приділяють середньому і малому бізнесу, у деяких - великому бізнесу. Не винятком стала і наша держава.
Звяжіться з нами
044 209 23 52