Відповідно до ч. 3 та 4 статті 36 Кодексу законів про працю України (далі - КЗпП), зміна підпорядкованості підприємства, установи, організації не припиняє дії трудового договору.
У разі зміни власника підприємства, а також у разі його реорганізації (злиття, приєднання, поділу, виділення, перетворення) дія трудового договору працівника продовжується. Припинення трудового договору з ініціативи власника або уповноваженого ним органу можливе лише у разі скорочення чисельності або штату працівників (пункт 1 частини першої статті 40).
Отже, якщо мова йде виключно про реорганізацію підприємства, то ніяких записів про звільнення не вноситься. У трудовій книжці лише може бути здійснено запис про правонаступництво, наприклад, що: «Товариство з обмеженою відповідальністю «А» є правонаступником приватного підприємства «Б» із посиланням на відповідне рішення. При цьому, запис про майбутнє звільнення буде здійснюватись та завірятись вже печаткою юридичної особи – правонаступника.
Якщо за час роботи працівника назва підприємства змінюється, то про це окремим рядком у графі 3 трудової книжки робиться запис: «Підприємство таке-то з такого-то числа перейменоване на таке-то», а у графі 4 проставляється підстава перейменування — наказ (розпорядження), його дата і номер, що передбачено п. 2.15 Інструкції про порядок ведення трудових книжок працівників, затвердженої наказом Міністерства праці України, Міністерства юстиції України, Міністерства соціального захисту населення України від 29.07.93 р. за №58. Приймаючи до уваги, що вищезазначена Інструкція не визначає чітко порядок дій при внесенні запису виключно при реорганізації, можемо звернутись до нещодавнього Листа Міністерства соціальної політики України від 10.05.2012 р. за №75/06/186-12, в якому наголошується, що до трудових книжок працівників слід внести запис про реорганізацію за аналогією до перейменування підприємства (п. 2.15 Інструкції про порядок ведення трудових книжок працівників, затвердженої наказом Міністерства праці України, Міністерства юстиції України, Міністерства соціального захисту населення України від 29.07.93 р. №58).
Відповідним чином інформація про правонаступництво може вноситись до трудових книжок і при інших формах реорганізації, зокрема при злитті, приєднанні, поділі.
Щодо скорочення чисельності або штату
Відповідно до ч. 3 статті 64 Господарського кодексу України підприємству надане право самостійно визначати свою організаційну структуру, чисельність працівників і штатний розпис. Тобто, за певних обставин власник або уповноважений ним орган може змінювати чисельність або штат працівників шляхом скорочення, в тому числі внаслідок реорганізації. Однак, при скороченні чисельності та штату потрібно суворо дотримуватись вимог закону, а саме:
- Прийняти рішення щодо скорочення чисельності або штату працівників. Повідомити працівників та/або первинну профспілкову організацію про заплановане звільнення працівників, не пізніше як за три місяці до запланованого звільнення.
- Оформити належним чином рішення про скорочення наказом про внесення змін до штатного розпису.
- З’ясувати, чи є серед працівників, особи, щодо яких встановлено обмеження на звільнення та врахувати переважне право окремих осіб на залишення на роботі.
- Повідомити державну службу зайнятості про звільнення працівників.
- Запропонувати працівникам переведення на іншу роботу (в разі можливості).
- Отримати згоду виборного органу (профспілкового представника) первинної профспілкової організації на звільнення працівників (якщо така існує).
- Оформити наказ про звільнення працівників.
- Видати працівнику трудову книжку, копію наказу про звільнення, провести розрахунок.
- Повідомити державну службу зайнятості про фактичне звільнення працівників.
АО «Адвокатська фірма «ADVICE»
Ст. партнер, адвокат, Кулаков Віталій
Звяжіться з нами
044 209 23 52