Новий порядок приватизації земельної ділянки
Новий 2013 рік ознаменувався початком фактичного функціонування Державного земельного кадастру, який містить у собі єдиний реєстр усіх земельних ділянок України (координати, характеристики тощо). Варто зазначити, що змінився і порядок приватизації земель і тепер замість "державного акту на землю" видається "витяг з державного земельного кадастру". Про ці та інші нововведення йтиметься в цій статті.
Так, ще донедавна, якщо громадянин України хотів отримати у власність земельну ділянку від органів місцевого самоврядування, він мав отримати мінімум два рішення цієї місцевої ради: одне - дозвіл на виготовлення проектної документації; друге - рішення про затвердження проектної документації та передачу земельної ділянки у власність (інакше кажучи, приватизація). При цьому, в період між першим і другим рішенням місцевого органу самоврядування людина мала замовити й забезпечити належне виготовлення землевпорядною організацією проекту землевідведення та щонайменше двічі контактувати з Держземагенством (на етапі узгодження проектної документації і на етапі реєстрації земельної ділянки та видачі правовстановлюючогоо документа - Акту).
Згідно з новим порядком, процедура отримання земельної ділянки у власність має бути суттєво спрощена. Відтепер, людина має звертатися до Держземагенства лише один раз для державної реєстрації земельної ділянки після погодження проекту землевпорядної документації. Після державної реєстрації регіональний відділ Держземагенства видає витяг з державного земельного кадастру, що фактично є аналогом державного акту про право власності на земельну ділянку.
Для проведення самої державної реєстрації Вам необхідно буде взяти з собою: паспорт; довідку про присвоєння ідентифікаційного коду; проектну землевпорядну документацію (узгоджену) в письмовому та електронному вигляді тощо. (перелік документів є в кожному відділі). Крім цього, Вам потрібно буде заповнити заяву встановленої форми (можна взяти у відділі Держземагенства) та оплатити послуги за реєстрацію.
Після здачі всіх документів, оформлених належним чином, не пізніше 14 днів державну реєстрацію буде проведено і Ви зможете отримати витяг з державного земельного кадастру. Якщо реєстрацію в зазначений строк не буде проведено або не буде видано відповідний витяг, реєстратора буде притягнуто до відповідальності. За подібне порушення передбачено штраф у розмірі від 340 до 850 грн.
Якщо людина має у власності земельну ділянку, яка вже зареєстрована у встановленому порядку і у власника з'явилося бажання просто отримати витяг з державного земельного кадастру з метою підтвердження її реєстрації, останній повинен звернутися до кадастрового реєстратора, надавши йому: паспорт, довідку про присвоєння ідентифікаційного коду, заповнений бланк заяви та квитанцію про оплату послуг (детальніше на стендах у кожному відділі Держземагенства). При цьому, власник не обов'язково має йти до реєстратора за місцем знаходження земельної ділянки, достатньо звернутися до відділення Держземагенства в будь-якому районі країни.
Звісно ж нововведення мають суттєво спростити процедуру реєстрації (перереєстрації) земельних ділянок. Однак, вже на даному етапі простежуються проблеми нововведень, яким можна запобігти. Для цього, ми наполегливо рекомендуємо:
- для того, щоб забезпечити оперативну реєстрацію земельної ділянки, рекомендуємо обирати надійну землевпорядну організацію, з якою чітко узгодити всі обов'язки організації щодо узгодження документації, щоб у подальшому узгодження не "лягло" на Ваші плечі;
- якщо кадастровий реєстратор не приймає у вас документи, знайте, що це незаконно. Кадастровий реєстратор зобов'язаний прийняти у вас документи в будь-якому разі. І якщо вони не відповідають нормам закону, останній повинен вам письмово надати відмову від державної реєстрації, вказавши чітко причину такої відмови. Виправивши цю проблему, ви зможете повторно подати документи на реєстрацію;
- якщо після отримання витягу Ви помітили якісь розбіжності, неточності чи інші дані, які Вас "бентежать", можна звернутись до кадастрового реєстратора з відповідною заявою, в якій потрібно чітко вказати суть порушень (розбіжностей, неточностей). Можна додати до заяви копії відповідних документів, які підтверджують неточності у виданому витягу. Після подання такої заяви реєстратор матиме 5 робочих днів, щоб розглянути заяву, розібратися в ситуації та виправити помилки, якщо такі будуть. Ті самі дії необхідно зробити, якщо неточності виявлені Вами під час перевірки інформації про Вашу ділянку в Публічній кадастровій карті. Відмінність буде лише в тому, що про свої зауваження Ви зможете заявити в електронній формі, виклавши свої зауваження в розділі "Зворотній зв'язок", заповнивши електронну форму.
АО «Адвокатська фірма «ADVICE»
Ст. партнер, адвокат Кулаков Віталій
Звяжіться з нами
044 209 23 52