Ні для кого не секрет, що в Брюсселі було досягнуто домовленості про те, що Україна відтерміновує застосування Угоди про асоціацію з Євросоюзом, а ЄС, зі свого боку, погодився продовжити автономні преференції для наших експортерів до кінця 2015 року.
У зв'язку з цим, очевидно, що чинні (з квітня 2014 р.) преференції ЄС закріпляться в житті нашої економіки не менше ніж на рік, а не як планувалося - до 01 листопада 2014 р. Тож виникає необхідність детальніше розібратися, що це за преференції і яким чином вони впливають на діяльність наших експортерів.
Отже, в Євросоюзі діє: Генеральна система преференцій ЄС - загальний режим, згідно з яким передбачено зниження імпортного мита на певні види товарів (користуються 26 країн, зокрема, й Україна); Генеральна система преференцій ЄС-плюс - система преференцій, що передбачає повне скасування мит для тієї самої категорії товарів, що входить до загального режиму (користуються 13 країн), і так званий спеціальний режим преференцій "Усе, окрім зброї" (користуються найменш розвинуті країни згідно з переліком ООН).
Однак, крім вищевказаних преференцій, у ЄС діють автономні преференції, які мають тимчасовий характер і застосовуються в односторонньому порядку як засіб реагування на особливі складні ситуації в державах. Саме цими преференціями сьогодні користується Україна, Молдова, Албанія, Сербія, Македонія, та ін. країни.
Надані з 24 квітня 2014 р. Євросоюзом в односторонньому порядку автономні торговельні преференції для України фактично підтвердили те, що ЄС почав в односторонньому порядку виконувати економічну частину Угоди про асоціацію, не чекаючи її підписання. З моменту запровадження преференцій ставки ввізного мита до країн ЄС встановлюються на рівні ставок, що мали б діяти в перший рік після запровадження режиму вільної торгівлі між Україною та ЄС. Якщо говорити цифрами, то фактично для більш ніж 80% товарів аграрної та харчової продукції, що відправляються до країн ЄС, будуть встановлені нульові мита. Але важливо врахувати, що для цих безмитних товарів встановлюються квоти, перевищивши які експортер повинен буде платити ввізне мито на загальних підставах.
Українські експортери на сьогодні можуть користуватися як Генеральною системою преференцій, так і автономними преференціями. Але якщо в першому випадку необхідно отримати сертифікат форми А від Торгово-промислової палати, то в другому випадку вже необхідно отримати сертифікат EUR 1. Крім цього, важливо зазначити, що преференції не стосуються товарів, вироблених в Автономній республіці Крим, оскільки ЄС закрив свій ринок для товарів із цього регіону. Однак, якщо кримський товар має сертифікат походження на території материкової частини України, то цей товар може експортуватися на пільгових умовах до країн ЄС.
Незважаючи на надані преференції, скористатися ними повною мірою не можливо, оскільки ЄС пред'являє до ввезених товарів досить жорсткі санітарні та фітосанітарні вимоги. Саме це є одним із ключових "шлагбаумів" наших товарів на шляху до країн ЄС, тому що процес модернізації - це не швидка й недешева процедура. Тому вітчизняному виробнику потрібно докласти чимало зусиль, щоб завоювати "авторитет" європейців і розширити сферу реалізації продукції українського походження.
Підбиваючи підсумок хочу сказати одне, що режим автономних преференцій для України - це в будь-якому разі шанс для наших виробників і стимулювання всієї економіки України. Якщо нам вдасться модернізувати галузі економіки хоча б на 50% - це вже добре і краще, ніж зараз. Тому в нинішній ситуації вважаю, що для України режим автономних преференцій - це безпрограшний варіант. А от який виграш буде - залежить виключно від дій уряду (щодо стимулювання модернізації: преференції, пільги, кредитування тощо) та самих виробників.
АО "Адвокатська фірма "ADVICE"
Керуючий партнер, адвокат Кулаков Віталій
Звяжіться з нами
044 209 23 52