АТ «Адвокатська фірма «ADVICE»
Адвокат Кулаков Віталій
Сьогодні багато політиків, експертів та простих людей часто говорять про люстрацію, про зміни, яких потребує правова система. Однак, перші кроки у цьому напрямку не можна назвати ефективними. Нагадаємо, що було змінено керівників в органах прокуратури, міліції, проведено вибори керівництва всіх судів.
Але практично в усіх органах правової системи залишилися працювати ті ж кадри, керівництво судових інстанцій практично не змінилося, а в систему прийшло багато представників попередньої «помаранчевої» влади. Невже це люстрація?
Мушу зауважити, що це не має нічого спільного з люстрацією. lustratio – очищення. Іншими словами, люстрація повинна проводитися не через зміну одних співробітників на інших, а через звільнення всіх, які себе скомпрометували, без будь-яких компромісів.
Хто б що не казав про люстрацію, які законопроекти не пропонував би, все має бути сконцентровано навколо ідеї – повне очищення чиновницького апарату шляхом звільнення «старої команди» та прихід нових досвідчених людей, які не розпещені ідеєю «збагачення та наживи». Я не хочу образити нікого з людей, які чесно працювали в державних органах, але вони мають зрозуміти, що якщо очищення, то повне, без компромісів та умов. Це звучить жорстко, але ми повинні це зробити, оскільки переробляти завжди важче і дорожче, ніж будувати заново.
Звичайно я розумію, що за кілька днів це зробити неможливо, оскільки процес оновлення пов'язаний не лише з кадровим потенціалом, а й із законотворчою роботою. Але з іншого боку процес оновлення правової системи не є чимось новим і незвичайним і достатньо вивчити досвід інших країн, щоб ухвалити вольові рішення та виконати волю народу – перезавантажити владу та її ставлення до своїх громадян. Наприклад, не треба далеко ходити, а варто подивитися на сусідню Грузію, яка була «поглинена» корупцією та злочинністю, на країну, у зміну якої ніхто не вірив. Звісно, Грузія, порівняно з Україною, має свої особливості і в політичному, і в економічному відношенні, проте основну ідею люстрації в Грузії варто взяти за основу.
Наприклад, у Грузії було звільнено практично всіх співробітників правоохоронних органів, особливо керівної ланки. На роботу до органів приймали досвідчених людей віком від 20 до 35 років, які мали бажання працювати та створювати нову правоохоронну систему. При цьому, дані співробітники отримали достатній мотиваційний пакет у вигляді соціального та матеріального забезпечення. Діяльність правоохоронної системи зробили прозорою, відкритою та доступною.
У Грузії було суттєво реформовано Державтоінспекцію, яка перетворилася на службу патрулів. Така патрульна служба виконує функції дорожньої поліції, а також вмить реагує на звернення громадян до служби екстреної допомоги, що допомагає громадянам відчувати захист. При цьому, автомобіль такої патрульної служби обладнаний спеціальними технічними засобами, які повинні бути завжди у справному стані. Якщо на маршрут виїхав автомобіль із несправностями співробітники екіпажу разом із відповідальними особами підлягають звільненню.
Згадайте, якщо хтось порушує громадський порядок у нас на вулиці, хуліганить тощо, чи завжди поруч даішник, що стоїть чи проїжджає, проявить ініціативу і захистить права людини? Питання риторичне, адже закон «Про міліцію» один для всіх працівників міліції – і для дільничних, і для слідчих, і для даішників…
На особливу увагу заслуговує процес реформування органів прокуратури. У нас усі звикли, що прокуратура здійснює нагляд за дотриманням законів усіма органами, підприємствами, установами, людьми тощо. Іншими словами, нинішня прокуратура є якимось спостерігачем за всіма процесами, що відбуваються в країні. Як не прикро, але таке спостереження чи нагляд не завжди здійснювалося на користь держави та громадян України, а скоріше використовувалося як метод впливу на людей з метою досягнення поставлених цілей. Тільки тому варто повністю розформувати органи прокуратури та створити на її базі новий формат прокуратури, яка виконуватиме властиву їй функцію підтримки звинувачення в суді. При цьому можна за прокуратурою залишити нагляд за дотриманням норм процесуального законодавства під час розслідування кримінальних правопорушень.
Реформуванню судової системи слід приділити особливу увагу. На жаль, але більшість представників цих органів дуже схильна до корупції та зміна керівників судів жодним чином не змінить ситуацію. Вважаю, що левова частка представників цієї професії мають поступитися місцем молодим колегам, які мають бажання працювати, мають відповідну освіту та моральне право вершити правосуддя. Потрібно визнати, що довіра людей до судової влади практично дорівнює нулю і її потрібно дуже швидко відновлювати.
Підсумовуючи, слід зазначити про ще одне важливе в люстрації – це запровадження жорстких заходів покарання тим, хто на новій посаді наважиться повернутися до старих схем роботи, захисту власних інтересів, ігнорування простих людей, корупції, кумівства і приховування. Впевнений, що для чиновників, які вчинили подібні діяння, має бути найсуворіше покарання з позбавленням права претендувати на соціальне та матеріальне пенсійне забезпечення. Крім цього, потрібно заборонити дітям та онукам такого корупціонера у майбутньому обіймати посади в органах державної влади.
Якщо нам дійсно вдасться реально оновити правову систему, привести її у відповідність до міжнародних стандартів, якщо нам вдасться звести до мінімуму рівень корупції, ми вже станемо європейцями і нам легше буде реформувати будь-яку галузь. Впевнений, що для досягнення цієї мети потрібна лише воля та жорстка бездоганна позиція керівників усіх рівнів, а не підписання різних угод з іншими країнами та спілками.
Звяжіться з нами
044 209 23 52